Nowe metody monetyzacji na YouTube

Sponsoring kanału, półki z produktami i filmy na żywo, które nie są na żywo. Prócz tego przypominamy, jak działa Super Chat.

YouTube istnieje już 13 lat. Od tamtej pory wielki i ambitny pomysł przerodził się w równie ogromny portal. Niezainstalowaną aplikację YouTube’a na swoim telefonie ma niewielki promil ludzi na świecie. Każdego miesiąca YouTube odwiedza ponad 1,9 miliardów zalogowanych użytkowników, ich lokalizacje opiewają na 90 krajów i 80 języków. Atrakcje turystyczne połowy świata, inne kultury i języki, specjalistyczne porady i kąciki DIY – trzeba przyznać, że YouTube’owi udało się połączyć świat dzięki tylko jednej platformie.

Liczba twórców zarabiających pięciocyfrowe kwoty rocznie wzrosła o 35%, sześciocyfrowe – 40%. Zarobki w większości pochodzą od reklamodawców.

Dzięki swojej charyzmie i twórczości wielu ludzi jest w stanie się utrzymać dzięki swojej działalności. Jest niewiele kanałów, które nie mają włączonej monetyzacji, czyli możliwości zarabiania dzięki wyświetlaniu się reklam przy swoich filmach (jak np. Klocuch) – oczywiście nie wliczam tutaj tych, które nie spełniają warunków przystąpienia do programu. Kryteriami są:

  • min. 1000 subskrybentów,
  • 4000 godzin czasu oglądania w minionych 12 miesiącach (240 000 minut).

Niestety, od ponad dwóch lat sytuacja na rynku reklamowym zaczyna się pogarszać. Krótko mówiąc – stawki, które otrzymuje strona czy kanał, na którym pojawiają się reklamy, stają się coraz niższe. Odczuwają to nie tylko youtuberzy, ale także redakcje internetowe, blogi, wszelkie strony, na których znajdują się reklamy. Nie wiem, dlaczego tak jest, ale tak jest.

YouTube najwidoczniej zauważył problem. Dlatego wpadł na nowe pomysły zwiększenia zarobków u twórców na swojej platformie.

Super Chat

Funkcja została wprowadzona w 2017 roku, jednak nadal potrafi wywołać zdziwienie widzów. Przy okazji wyjaśniamy więc, na czym ona polega.

Widz może zakupić Super Chat za dowolną kwotę, dzięki któremu jego wiadomość będzie uwydatniona rzucającym się w oczy kolorem. Dodatkowo będzie przypięta na chacie przez jakiś czas (zależnie od kwoty). Posty podlegają moderacji. Pełną tabelę znajdziecie poniżej.

Poniżej 25 zł wiadomość nie zostanie przypięta.

[YouTube]

Nowe metody monetyzacji na YouTube

Channel Membership

Członkowstwo w kanale? Widz premium? Obecnie istniejące sponsorowanie (ang. sponsorships) zostanie przemianowane na “channel membership”.

Dzięki tej funkcji widzowie płacą 4,99 USD miesięcznie (ok. 25 zł), by otrzymać:

  • unikalne odznaki,
  • nowe emoji,
  • posty tylko dla członków w zakładce Społeczności,
  • dostęp do unikalnych treści twórców (na zasadzie Patronite’a).

Aby przystąpić do programu należy:

  • posiadać ponad 100 000 subskrybentów na kanale,
  • być w programie partnerskim YouTube,
  • mieć ukończone 18 lat,
  • mieszkać w kraju, gdzie sponsorowanie jest dostępne (w Polsce jest)
  • zaakceptować warunki i zasady YouTube’a (łącznie z Załącznikiem do umowy dotyczącej płatnych usług) oraz ich przestrzegać,
  • nie posiadać żadnych aktywnych ostrzeżeń na kanale (ang. strike). Dotyczy to również sieci wielokanałowych.

Merchandise

E-sklepy i strony crowdfundingowe
oraz półki z produktami

Półka z produktami // źródło: https://youtu.be/Minu0lTlEOI

Od długiego czasu możemy obserwować to, jak twórcy wystawiają różne przedmioty na sprzedaż. Koszulki z najzabawniejszym cytatem youtubera, obudowy na telefon, bluzy z logo kanału, a nawet kubki, poduszki czy… długopisy.

Funkcja obecnie jest testowana na kanałach youtuberów ze Stanów Zjednoczonych, jednak niedługo powinna zawitać również do Polski.

Dzięki ekranowi końcowemu (możliwemu do dodania tylko jako członek programu partnerskiego YouTube) możliwe jest promowanie zweryfikowanej witryny połączonej z kanałem oraz kampanii produktowych i crowdfundingowych. Ekrany końcowe pojawiają się w ciągu ostatnich 5 – 20 sekund filmu.

Zweryfikowanej witryny? Chodzi o bloga? Nie. Sklep z koszulkami musi otrzymać weryfikację od YouTube’a. Pełną listę znajdziecie tutaj. Niestety, nie widzę na niej Cupsella, choć widzę, że ostatnio witryna ustępuje popularności na korzyść Teespringa. [z dn. 25.06.2018 r.]

Czym jest półka z produktami?

Widoczna powyżej grafika z produktami Lucas the Spider – to właśnie to. Będziemy mogli przewijać produkty, a po zobaczeniu tego upragnionego – przejść na stronę sklepu.

Aby pomóc twórcom w zarabianiu w YouTube, dodaliśmy nową funkcję, dzięki której mogą oni powiązać swoje sklepy Teespring z kanałami, aby promować swoje oficjalne produkty w formie półki wyświetlanej pod wszystkimi filmami.

Półka ta jest widoczna tylko dla widzów w Stanach Zjednoczonych. Nie wyświetla się ona jednak, gdy w filmie znajdują się niektóre typy reklam. Gdy widzowie klikną półkę, w nowej karcie przeglądarki otworzy się sklep Teespring z gadżetami twórcy (odtwarzanie filmu zostanie wstrzymane).

Wynegocjowaliśmy dodatkowy „bonus YouTube” w wysokości 1 USD, który firma Teespring wypłaci twórcom za każdy kwalifikujący się przedmiot sprzedany do końca 2018 r. za pomocą półki z produktami.

[YouTube]

Premieres

Czyli po prostu Premiery

Dzięki Premierom twórcy będą w stanie udostępnić swój nowy film w formie live streamu. Ktoś krzyknie: oszukiści!

Youtuber będzie mógł w tym czasie odpowiadać na pytania widzów, prowadzić z nimi rozmowę, komentować to, co działo się na filmiku lub w danym momencie klipu. Zamiast podzielać swoją uwagę pomiędzy grą a pytaniami swoich fanów (co często kończy się albo przeoczeniem donejta, albo śmiercią w grze), autor premiery będzie w stanie budować atmosferę, dopowiadać to, czego zapomniał i być do dyspozycji widzów.

Na podstawie: https://youtube.googleblog.com/2018/06/vidcon-2018-helping-creators-earn-more.html

O autorze: Kunegard

KunegardJestem założycielem oraz redaktorem naczelnym Tuberia.pl. Interesuję się socjologią, automatyzacją, marketingiem sensorycznym, korelacjami międzyjęzykowymi, twórczością Jacka Londona oraz psychologią zwierząt. Poczucie humoru mam po tej kurce z avatara.
— — —
All we are is entertainment.