Ile kobiecych kanałów na polskim YouTube jest w top 100? Zdecydowanie zbyt mało

Zaledwie 14 kanałów ze 100 największych jest prowadzonych przez kobiety, jak wynika z analizy Sotrendera dla Presserwisu.

Artykuł dotyczy jedynie kanałów prowadzonych przez Polaków bądź w języku polskim (tzw. polski YouTube)!

W top 10 kanałów pod względem subskrypcji żaden nie jest tworzony przez kobietę.

10 największych
kanałów na YouTube

  1. SA Wardęga (3,6 mln subskrypcji)
  2. Blowek (3,5 mln subskrypcji)
  3. reZigiusz (3,1 mln subskrypcji)
  4. AbstrachujeTV (3 mln subskrypcji)
  5. Stuu (3 mln subskrypcji)
  6. 5 Sposobów na… (2,1 mln subskrypcji)*
  7. Naruciak (1,9 mln subskrypcji)
  8. IsAmUxPompa (1,8 mln subskrypcji)
  9. MULTI (1,7 mln subskrypcji)
  10. izak LIVE (1,7 mln subskrypcji)
W ogólnym rankingu miejsce 6. zajmuje StepRecords z prawie 2,5 mln subskrybentów. Jest to jednak wytwórnia muzyczna, dlatego nie została tutaj uwzględniona. Nie zapominajmy również o tym, że niektórzy twórcy mają kilka kanałów (patrz: Stuu, Agnieszka Grzelak).

Największe kanały
prowadzone przez kobiety
w pierwszej setce kanałów na YT

18. Beksy (1,4 mln subskrypcji)
33. Red Lipstick Monster (1,2 mln subskrypcji)
39. Zuzanna Borucka (1,1 mln subskrypcji)

Pozostałe najpopularniejsze kanały to:

  • Szparagi
  • Magdalena Maria Monika
  • Agnieszka Grzelak Vlog
  • Stylizacjetv
  • Littlemooonster96
  • GramPaula
  • Agnieszka Grzelak Beauty
  • Emce kwadrat
  • GlamPaulaTV
  • O Matko i Córko
  • Adrainna Skon

Czy taki stan rzeczy może zaskakiwać?

YouTube jest zdominowany przez kanały gamingowe oraz pranksterów. Nie są to kategorie popularne wśród kobiet – czy to w roli twórców, czy widzów.

O wiele lepiej radzą sobie jednak w mediach społecznościowych. Na przykładzie Red Lipstick Monster: pomimo różnicy 28 miejsc, ma taką samą ilość obserwujących na Instagramie co Stuu. W przeciwieństwie do niego, wydała aż trzy książki, które z daleka widoczne były na wystawach w Empiku.

Dla niektórych twórczyń YouTube jest jedynie przedłużeniem działalności, którą realizują na blogach, Instagramie, Facebooku czy innych portalach. Zmierzenie ich rzeczywistego zasięgu jest w takim układzie niemożliwe.